Friday, March 6, 2009

terlalu banyak.

kurangkan ketawa.kerana hati yang sentiasa berhubung dengan ALLAH adalah hati yang tenang+tenteram.

tadi lepas exam,jalanjalan dengan han+syah+ees.MY taade.[hure!nanana.syyyh.].tibatiba han hilang.er.mana han?.caricari.taa jumpa.taape.pergi kelas dengan lina+wan.tibatiba han datang.ha.tu pun.dia mengadu,kena buli.ha.buli?dengan?.budakbudak form1.walla.kesian.kitorang pun,dengan yakinnya turun bawah.cari budakbudak form1 tu.saje je.dah jumpa.ok.rembat sorang.dishdishdish!.siap.hahaha.[taa buat apaapa pun ea.jangan salah faham.].lepastu,ees saje la buli balik sorang budak ni.ana suruh budak tu bukak watercooler kat sebelah kitorang.dia pun buka.lepastu ees tadah la air tu.dia cakap,"sebenarnya kitorang....".ana sambung lah,"haus..".tibatiba ees dengan badutnya,simbah air tu kat budakbudak form1.huwa.lari.haha.saje.banin taade.dah gelak semangatsemangat.lepastu pergi depan kantin.diridiri dekat depan tangga naik bangunan tahfiz tu.tibatiba han cakap,budak form1 yang sorang tu buli dia lagi tadi.ha.ana pun saje la cari budak tu.ana cakap lah,"ish budak ni,taa serik kena buli balik."[dalam masa yang sama,kat sebelah kitorang ada satu lopak air.].ana pun dapat 1 idea.ana saje mainmain suruh dia berenang kat situ.dia pun konon tough.pergi la buatbuat macam nak berenang.sekali tergelincir.duush!.hahaha.!bergema satu kantin.habis basah dengan ketawa kitorang+yang ada kat situ.ees tersemangat sangat pula.terus semua yang ada kat kantin terus pandang.er.sembunyisembunyi.hoho.ana taa bersalah.wallawee.

ok.relax.tenang.istighfar banyakbanyak.astaghfirullah,terlalu gembira sangat pula.aduh.lama mendiamkan diri.teringat wasiat ke5 daripada 10 yang ada kat belakang buku tulis,"janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan ALLAH itu sentiasa tenang lagi tenteram."astaghfirullah.rasanya taa mampu untuk ana kira berapa banyak kali ana ketawa..terasa malu pada diri sendiri.malu pada ALLAH.ana teringat rai pernah cakap,"orang yang banyak ketawa lamalama hati akan jadi gelap."
tapi ana teringat gak satu katakata ni,"kadangkadang kita perlu menangis supaya kita sedar bahawa hidup ini bukanlah sematamata untuk ketawa,kadangkadang gak kita perlu ketawa supaya kita hargai betapa mahalnya nilai setitis air mata.".hm.kena ketawa?.er.ya kot.tapi rasanya kenalah ada hadnya kan.teringat lagi katakata rai,"cuba kita bayangkan masa kita tengah ketawa dengan terbahakbahak tibatiba ALLAH tarik nyawa kita.taa sempat nak bertaubat.taa sempat nak beristighfar."a'uzubillahi minzalik.

sungguh,banyak peringatan yang diberikan kepada diri ini daripada sahabatsahabat seperjuangan.insyaAllah,ana akan cuba untuk menghadkan kegembiraan ana.tapi ana cuma seorang hambaNya yang taa lepas dari melakukan kesalahan+kesilapan.jadi teman,
"Jika hari ini ana terlalu gembira,sedarkanlah ana dengan amaranamaran ALLAH.jika hari ini ana bersedih tanpa kata,pujuklah ana dengan tarbiah pencipta.jika antara kita ada tembok yang memisahkan,ajaklah ana meleraikan bersama.jika pernah hatimu terluka,luahkanlah agar ana berubah segera.BERJANJILAH teman,kita untuk selamanya.".ana harap lepasni kita boleh saling ingatmengingatkan andai ada melakukan kesilapan.

4 ale.ale.ale.ale:

+akufobia+ said...

huhu.mesti dia suka ketawa sampai keluar air mata kan?ngee.nakal ni.huhu.banyak sangat ketawa.huhu.

~ChicKen riCE~ said...

er.ish.
sampai keluar air mata belum pernah lagi lah.
adei.

mardhatillah said...

dayah..

bagus sungguh post kamu kali ni.. mumtazah!!barakallahu fiki..moga post nt kali ni memberi kesedaran kpd everyone yg membace..

lastly..
SEPAH jadi RAJA LAWAK!!
nanana.wee~

~chicken.rice~ said...

terima kasih.terima kasih gak sebab banyak ingatkan ana.

*haha.tahutahu.alhamdulillah.termakbul doa kita semua.huhu.