Friday, August 13, 2010

kanakkanak.

dengan nama ALLAH,
huraikan simpulan hati, akal, fikiran dan lidahku.


[kanakkanak1][kanakkanak 2]
"kenapa awak tak pakai tudung ?"
"kita lupa nak bawa lah."
"mana boleh tak pakai tudung, dosa lah."
"alaa. kita terlupa lah. esok kita pakai eh."


firmanNYA (yang bermaksud) ;
"Wahai Nabi, suruhlah isteriisterimu dan anakanak perempuanmu serta perempuanperempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar) cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baikbaik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) ALLAHMaha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
[alAhzab : 59]


tibatiba rasa segan dengar kanakkanak 1 tanya soalan tu pada kanakkanak 2.
bukan segan kerana ku terlupa untuk pakai tudung *wawawa.
segan kerana belum terupaya untuk berkatakata seperti kanakkanak 1 pada mereka remaja yang mungkin 'terlupa' pakai tudung seperti kanakkanak 2 tadi.
kanakkanak 1 sedar, tudung itu perlu. tak pakai tudung itu dosa. dosa itu ALLAH murka. balasannya nanti neraka.

firmanNYA (yang bermaksud) ;
"katakanlah kepada wanita yang beriman: hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang(biasa) nampak daripadanya. dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya..."
[anNur : 31]

hebat kanakkanak kan ?
bila agaknya kita mampu berdirect macam diorang ?
aaa. aku nak kuat.
kuat macam kanakkanak.
kanakkanak yang slumber tegur perkara salah.
kanakkanak yang tak takut untuk betulkan apa yang dia rasa salah walaupun pada orang yang dia sendiri tak kenal.
kuatnya kanakkanak.

=====

3rd ramadhan.
hilang 1 saff kat masjid.
jengjengjeng.

*abang: eh kak, kata blog nak stop sampai PMR ? chickenR: eh, mana ada. sampai trial je lah. (err. benda tu pula dia ingat. aa.)

"ya ALLAH, bersihkan hatiku dari sifat munafiq, pekerjaanku dari sifat riyaa', lidahku dari berbohong, pandangku dari khianat, kerana ENGKAU Maha Mengetahui apa yang disembunyikan oleh pandangan dan dirahsiakan oleh hati."

0021/3ramadhan1431H,
from HIM that I came,
to HIM that will I be returned,
chickenrice.

0 ale.ale.ale.ale: